Bel ons
Menu Sluit

Veelgestelde vragen.

Hoe ziet de implementatie planning eruit?

Door omstandigheden wordt de migratie van Microhis naar HealthConnected een paar maanden uitgesteld. Deze staat nu gepland om februari 2025. Huisartsenpraktijk Randwijck (de praktijk van CMIO en een aantal digicoaches) zal als eerste overgaan om eventuele complicaties direct aan te pakken.

Hoe ziet de planning er nu verder uit?

  • Microhis praktijken – februari 2025
  • Medicom praktijken – najaar 2025
  • Promedico / Tanshis – waarschijnlijk tussen februari / najaar 2025.

De details moeten nog worden uitgewerkt en hierdoor kan de planning nog afwijken. Medicom praktijken gaan sowieso als laatste over.

Welke ICT veranderingen vinden plaats in de huisartsenzorg in regio Amstelland?

Vanaf 2024 vinden verschillende veranderingen plaats:

  1. Het bestaande keten informatie systeem (KIS) is vervangen. De registratie van chronische zorg vindt in het huisartsen informatiesysteem (HIS) plaats.
  2. In regio Amstelland willen wij van ketenzorg naar netwerkzorg uitbreiden. Hiervoor is het netwerk informatiesysteem (NIS) van HealthConnected gekozen. Dit wordt vanaf oktober 2024 in gebruik genomen.
  3. De huisartsen hebben ervoor gekozen om hun bestaande HIS te vervangen met het HIS van HealthConnected. Voor Microhis praktijken vindt de implementatie hiervan in het voorjaar van 2025 plaats, Medicom praktijken stappen in het najaar van 2025 over. Een getailleerd implementatie plan wordt op dit moment uitgewerkt en er zal rekening gehouden worden met de wensen en de situatie in de verschillende praktijken.
  4. Werkplek ICT, met name telefonie moet goed geïntegreerd zijn met het HIS om ervoor te zorgen dat werkdruk omlaag gaat en ICT slimmer ingezet kan worden. Vandaar dat een project gaande is dat werkplek optimalisatie inhoudt. De details hiervan worden nog uitgewerkt. Diverse praktijkmanagers denken in dit proces mee.

Wat is het Netwerk Informatie Systeem (NIS)?

Het Netwerk Informatie Systeem (NIS) maakt het mogelijk om efficiënt en flexibel samen te werken in keten- en netwerkzorg. Het NIS wordt gebruikt om (medische) gegevens van een patiënt te delen met betrokken zorgverleners (bijvoorbeeld een diëtist).

In het NIS werk je via een ‘board’. Per diagnose van een patiënt wordt een board aangemaakt, waarin je samen met andere zorgverleners werkt. Ieder board bevat een specifiek zorgthema, zoals de ziektenbeelden COPD, ouderenzorg en diabetes. Alle relevante informatie die de huisarts in het HIS registreert, zoals episodelijsten, metingen en medicatie, komt automatisch in het board terecht. Op deze manier zijn de gegevens altijd up-to-date.

Als huisarts of praktijkondersteuner nodig je andere zorgverleners uit voor het board. In de toekomst is het ook mogelijk om de patiënt en mantelzorgers uit te nodigen. De patiënt kan dan thuismetingen toevoegen en overleggen met de zorgverlener(s). Dit maakt multidisciplinair samenwerken tussen verschillende zorgprofessionals, mantelzorgers en de patiënt eenvoudiger en overzichtelijker.

Samenvattend, binnen Boards kunnen patiënten worden doorverwezen naar ketenpartners, kan contact worden onderhouden en is er inzicht in relevante gegevens.

Waarom vinden er zoveel ICT veranderingen plaats?

De reden van de overstap is dat de huidige systemen onvoldoende communiceren met systemen van andere zorgverleners. Dit terwijl er in de toekomst veel meer samengewerkt zal moeten worden met bijvoorbeeld de thuiszorg, de fysiotherapeut, het ziekenhuis en anderen zorgverleners. De nieuwe systemen bieden hierin meer toekomstbestendigheid.

Hoe zit het leertraject eruit?

De trainingen voor het NIS zullen in september plaatsvinden. De trainingen voor het HealthConnected HIS vinden voor MicroHIS praktijken in januari 2025 plaats.

Uit referentie bezoeken in regio’s waar de nieuwe systemen al in gebruik zijn, hebben wij begrepen dat de systemen gebruikersvriendelijk zijn. Wij gaan voldoende scholingen inrichten om aan de behoeften van de praktijk te voldoen. Veel trainingen zijn e-learnings en kunnen altijd opnieuw online bekeken worden. Waar nodig zullen wij ook handleidingen maken. Uiteraard staan de digicoaches en praktijkconsulenten klaar om jou te helpen.

Waar kan ik terecht met mijn vragen over de ICT-ontwikkelingen?

Voor het stellen van jouw vragen kun je gebruik maken van het contactformulier, een mail sturen naar ict@amstellandzorg.nl of gebruik maken van het wekelijks vragenuur. Het vragenuur vindt plaats op woensdag van 12:00 – 13:00 uur. Deelnemen aan het wekelijkse vragenuurtje kan door middel van deze link.

In de ICT update (week 33) heeft een item over DVZA-facturen gestaan. Wat houdt dit in?

In de ICT-update van week 33 staat het volgende:

“In mei hebben verschillende praktijken informatie ontvangen van Deldalus of Pharmapartners over compensatie voor gemaakte DVZA-kosten. Wij proberen te achterhalen of dit bedrag daadwerkelijk is uitbetaald of verrekend op een factuur. Laat ons dit weten door een e-mail te sturen naar ict@amstellandzorg.nl.”

Wat is een DVZA? Om te zorgen dat patiënten online inzage kunnen krijgen in hun eigen medische gegevens via een PGO, is er een DVZA nodig. Dat is als het ware de ‘stekker’ aan de HIS-kant om een PGO toegang te geven voor inzage in die gegevens in het dossier van de patiënt,

Veel huisartsenpraktijken die aan OPEN deelnamen en hun patiënten online inzage via een PGO aanbieden, werden met onverwachte DVZA-kosten vanuit hun HIS-/DVZA-leverancier geconfronteerd. Huisartsenpraktijken die in de periode 2019 t/m 2022 aan OPEN deelnamen worden hiervoor gecompenseerd door VWS. Bekijk voor meer informatie het nieuwsbericht van de LVH.

Tijdens de scholing over het NIS is verteld dat een board gearchiveerd kan worden wanneer deze niet meer wordt gebruikt. Blijft er op dat moment nog informatie beschikbaar?

Voordat een board wordt gearchiveerd, is het belangrijk om eerst de feedback die je bijvoorbeeld van de diëtist hebt ontvangen, in het HIS vast te leggen. Dit moet handmatig gebeuren, omdat er momenteel geen gegevens automatisch vanuit Boards naar het HIS worden overgezet om vervuiling te voorkomen.


Contact
Contact