Bel ons
Menu Sluit

Werken met het NIS.

Het Netwerk Informatie Systeem (NIS) maakt efficiënte en flexibele samenwerking in keten- en netwerkzorg mogelijk. Het systeem wordt gebruikt om (medische) gegevens van een patiënt eenvoudig te delen met betrokken zorgverleners, zoals een diëtist.

In het NIS werk je via een ‘board’. Voor elke diagnose van een patiënt wordt een apart board aangemaakt, waarin meerdere zorgverleners samenwerken. Elk board richt zich op een specifiek zorgthema, zoals COPD, ouderenzorg of diabetes. Alle relevante informatie die de huisarts in het HIS registreert — zoals episodelijsten, metingen en medicatie — wordt automatisch in het board opgenomen. Zo blijven de gegevens altijd up-to-date.

Huisartsen en praktijkondersteuners kunnen andere zorgverleners uitnodigen om deel te nemen aan een board. In de toekomst wordt het ook mogelijk om de patiënt en mantelzorgers toe te voegen. Dit stelt de patiënt in staat om thuismetingen te delen en direct te overleggen met zorgverleners. Hierdoor wordt multidisciplinaire samenwerking tussen zorgprofessionals, mantelzorgers en de patiënt overzichtelijker en eenvoudiger.

Vragen?

Loop je tijdens het werken in Boards ergens tegenaan? Klik linksonder op het blauwe bolletje met ‘Hulp’. Via deze knop kom je in de chat en vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met Boards (ZorgDomein) via 020 – 241 53 27.

Data in het NIS

De gegevens in het NIS komen uit Zorg Op Orde (ZOO). Bij Medicom-praktijken wordt er wekelijks automatisch een extractie uit het HIS naar ZOO gestuurd. Voor MicroHIS-praktijken moet deze extractie nog handmatig worden uitgevoerd. Na de migratie naar het HIS van HealthConnected zullen de extracties automatisch verlopen.

Bekijk voor meer informatie

Voordat je aan de slag kan gaan met het NIS

Voordat je aan de slag kunt in het NIS, heb je een account nodig. Als je nog geen account hebt, controleer dan je e-mail. Je zou een uitnodiging moeten hebben ontvangen om een account aan te maken, nadat de beheerder jou heeft toegevoegd aan het team. Volg de instructies in de e-mail om je registratie te voltooien.

Voor de beheerder:
Als beheerder is het jouw taak om nieuwe medewerkers toe te voegen aan het team in het NIS. Zodra je iemand hebt toegevoegd, ontvangt diegene automatisch een e-mailuitnodiging om een account aan te maken. Je kunt inzien wie de registratie nog niet heeft voltooid en hen hieraan herinneren indien nodig.

Scholingen over werken in het NIS

Voor praktijkmedewerkers, diëtisten en optometristen zijn er trainingen gegeven over het werken in het NIS. Deze zijn terug te kijken via de pagina ‘Scholingen‘.

Bekijken van patiëntenpopulatie en oproepen in NIS

Na het inloggen in het NIS, zie je het scherm met alle patiënten waar je zorg aan verleent – voor alle praktijken waar je werkzaam bent. Via het tabje ‘Patiënten’ filteren per praktijk. Aan de linkerkant, onder het logo van ZorgDomein, vind je de koppeling naar de rapportages. Aan de hand van deze rapportages kun je zien welke patiënten opgeroepen moeten worden, net als in ZOO. Bekijk de online scholing vanaf minuut 10:00 terug waar je de oproeplijst kan vinden.

Het bekijken van een patiëntendossier en het verwijzen naar de diëtisten

Door de SSO (Single Sign On) koppeling vanuit het HIS naar het NIS te gebruiken, kom je direct in het patiëntendossier van openstaande patiënt terecht. Vervolgens kun je doorklikken naar het board ‘Chronische zorg’, het board waar we mee starten.
In de afgelopen maanden heb je een verwijzing naar de diëtist via ZorgDomein gedaan. Vanaf de livegang van het NIS, vragen wij jou om deze verwijzing via Boards te doen en niet meer via ZorgDomein. Als je de patiënt wilt verwijzen naar de diëtist, dan moet je een board aanmaken. Dit doe je door op ‘+ Board’ te klikken bij desbetreffende patiënt. Op de pagina ‘Verwijsgegevens’ kun je vervolgens bovenin op de blauwe ‘+’ drukken om diëtisten uit te nodigen aan het board. Bekijk de online scholing vanaf minuut 19:05 terug om te zien hoe het verwijzen er verder uitziet.

Blijft de informatie beschikbaar na het archiveren van een board?

Voordat een board wordt gearchiveerd, is het belangrijk om eerst de feedback die je bijvoorbeeld van de diëtist hebt ontvangen, in het HIS vast te leggen. Dit moet handmatig gebeuren, omdat er momenteel geen gegevens automatisch vanuit Boards naar het HIS worden overgezet om vervuiling te voorkomen.

Single Sign On

Vanuit het huidige HIS is het mogelijk om direct door te klikken naar Boards. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Single Sign On (SSO). Er dient eenmalig ingelogd te worden met het e-mailadres en wachtwoord waarmee de gebruiker ook inlogt in Boards. Hierna is de koppeling voor de gebruiker tot stand gebracht en gaat het voortaan zonder in te loggen.

Hoe activeer je SSO?

  • Medicom – de SSO bevindt zich als ‘tegel’ op het Zorgplein en heet ‘Caresharing’.
  • MicroHIS – meer over de SSO met MicroHIS is hier te vinden

Contact
Contact