Het Netwerk Informatie Systeem (NIS) maakt efficiënte en flexibele samenwerking in keten- en netwerkzorg mogelijk. Het systeem wordt gebruikt om (medische) gegevens van een patiënt eenvoudig te delen met betrokken zorgverleners, zoals een diëtist.
In het NIS werk je via een ‘board’. Voor elke diagnose van een patiënt wordt een apart board aangemaakt, waarin meerdere zorgverleners samenwerken. Elk board richt zich op een specifiek zorgthema, zoals COPD, ouderenzorg of diabetes. Alle relevante informatie die de huisarts in het HIS registreert — zoals episodelijsten, metingen en medicatie — wordt automatisch in het board opgenomen. Zo blijven de gegevens altijd up-to-date.
Huisartsen en praktijkondersteuners kunnen andere zorgverleners uitnodigen om deel te nemen aan een board. In de toekomst wordt het ook mogelijk om de patiënt en mantelzorgers toe te voegen. Dit stelt de patiënt in staat om thuismetingen te delen en direct te overleggen met zorgverleners. Hierdoor wordt multidisciplinaire samenwerking tussen zorgprofessionals, mantelzorgers en de patiënt overzichtelijker en eenvoudiger.
Loop je tijdens het werken in Boards ergens tegenaan? Klik linksonder op het blauwe bolletje met ‘Hulp’. Via deze knop kom je in de chat en vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met Boards (ZorgDomein) via 020 – 241 53 27.
De gegevens in het NIS komen uit Zorg Op Orde (ZOO). Bij Medicom-praktijken wordt er wekelijks automatisch een extractie uit het HIS naar ZOO gestuurd. Voor MicroHIS-praktijken moet deze extractie nog handmatig worden uitgevoerd. Na de migratie naar het HIS van HealthConnected zullen de extracties automatisch verlopen.
Voordat je aan de slag kunt in het NIS, heb je een account nodig. Als je nog geen account hebt, controleer dan je e-mail. Je zou een uitnodiging moeten hebben ontvangen om een account aan te maken, nadat de beheerder jou heeft toegevoegd aan het team. Volg de instructies in de e-mail om je registratie te voltooien.
Voor de beheerder:
Als beheerder is het jouw taak om nieuwe medewerkers toe te voegen aan het team in het NIS. Zodra je iemand hebt toegevoegd, ontvangt diegene automatisch een e-mailuitnodiging om een account aan te maken. Je kunt inzien wie de registratie nog niet heeft voltooid en hen hieraan herinneren indien nodig.
Voor praktijkmedewerkers, diëtisten en optometristen zijn er trainingen gegeven over het werken in het NIS. Deze zijn terug te kijken via de pagina ‘Scholingen‘.
Voordat een board wordt gearchiveerd, is het belangrijk om eerst de feedback die je bijvoorbeeld van de diëtist hebt ontvangen, in het HIS vast te leggen. Dit moet handmatig gebeuren, omdat er momenteel geen gegevens automatisch vanuit Boards naar het HIS worden overgezet om vervuiling te voorkomen.
Vanuit het huidige HIS is het mogelijk om direct door te klikken naar Boards. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Single Sign On (SSO). Er dient eenmalig ingelogd te worden met het e-mailadres en wachtwoord waarmee de gebruiker ook inlogt in Boards. Hierna is de koppeling voor de gebruiker tot stand gebracht en gaat het voortaan zonder in te loggen.
Hoe activeer je SSO?