Bel ons
Menu Sluit

Werken met het NIS.

Het Netwerk Informatie Systeem (NIS) ondersteunt efficiënte samenwerking in keten- en netwerkzorg. Zorgverleners, zoals diëtisten, kunnen via het systeem eenvoudig (medische) gegevens delen.

Hoe het werkt.

In het NIS werk je met boards. Voor elke diagnose wordt een board aangemaakt waarin meerdere zorgverleners samenwerken. Een board richt zich op een specifiek zorgthema, zoals COPD, ouderenzorg of diabetes. Informatie uit het HIS – zoals episodelijsten, metingen en medicatie – wordt automatisch in het board opgenomen, zodat alles up-to-date blijft.

Wie heeft toegang?

Huisartsen en praktijkondersteuners kunnen andere zorgverleners uitnodigen voor een board. In de toekomst kunnen ook patiënten en mantelzorgers deelnemen. Hierdoor kunnen zij thuismetingen delen en direct overleggen met zorgverleners, wat de samenwerking eenvoudiger maakt.

Inloggen NIS (Boards) HealthConnected

Werk jij al in het nieuwe HIS? Log in om van start te gaan.

Support van HealthConnected

Loop je tijdens het werken in Boards ergens tegenaan? Klik linksonder op het blauwe bolletje met ‘Hulp’. Via deze knop kom je in de chat en vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met Boards (HealthConnected) via 085 – 77 33 070.

Data in het NIS

De gegevens in het NIS komen uit Zorg Op Orde (ZOO).

  • Bij Medicom-praktijken gebeurt de extractie uit het HIS automatisch, wekelijks.
  • Bij MicroHIS-praktijken moet deze extractie nog handmatig worden uitgevoerd.

Na de overstap naar het HIS van HealthConnected verlopen extracties automatisch.

Veelgestelde vragen

Wat moet ik weten om te kunnen werken met het NIS?

Voor de medewerker:
Voordat je aan de slag kunt in het NIS, heb je een account nodig. Als je nog geen account hebt, controleer dan je e-mail. Je zou een uitnodiging moeten hebben ontvangen om een account aan te maken, nadat de beheerder jou heeft toegevoegd aan het team. Volg de instructies in de e-mail om je registratie te voltooien.

Voor de beheerder:
Als beheerder is het jouw taak om nieuwe medewerkers toe te voegen aan het team in het NIS. Zodra je iemand hebt toegevoegd, ontvangt diegene automatisch een e-mailuitnodiging om een account aan te maken. Je kunt inzien wie de registratie nog niet heeft voltooid en hen hieraan herinneren indien nodig.

Hoe kan ik de patiëntenpopulatie bekijken en oproepen in NIS?

Na het inloggen in het NIS, zie je het scherm met alle patiënten waar je zorg aan verleent – voor alle praktijken waar je werkzaam bent. Via het tabje ‘Patiënten’ filteren per praktijk. Aan de linkerkant, onder het logo van ZorgDomein, vind je de koppeling naar de rapportages. Aan de hand van deze rapportages kun je zien welke patiënten opgeroepen moeten worden, net als in ZOO. Bekijk de online scholing vanaf minuut 10:00 terug waar je de oproeplijst kan vinden.

Hoe kan ik het patiëntendossier bekijken en verwijzen naar de diëtisten?

Door de SSO (Single Sign On) koppeling vanuit het HIS naar het NIS te gebruiken, kom je direct in het patiëntendossier van openstaande patiënt terecht. Vervolgens kun je doorklikken naar het board ‘Chronische zorg’, het board waar we mee starten.
In de afgelopen maanden heb je een verwijzing naar de diëtist via ZorgDomein gedaan. Vanaf de livegang van het NIS, vragen wij jou om deze verwijzing via Boards te doen en niet meer via ZorgDomein. Als je de patiënt wilt verwijzen naar de diëtist, dan moet je een board aanmaken. Dit doe je door op ‘+ Board’ te klikken bij desbetreffende patiënt. Op de pagina ‘Verwijsgegevens’ kun je vervolgens bovenin op de blauwe ‘+’ drukken om diëtisten uit te nodigen aan het board. Bekijk de online scholing vanaf minuut 19:05 terug om te zien hoe het verwijzen er verder uitziet.

Blijft de informatie beschikbaar na het archiveren van een board?

Voordat een board wordt gearchiveerd, is het belangrijk om eerst de feedback die je bijvoorbeeld van de diëtist hebt ontvangen, in het HIS vast te leggen. Dit moet handmatig gebeuren, omdat er momenteel geen gegevens automatisch vanuit Boards naar het HIS worden overgezet om vervuiling te voorkomen.

Hoe werkt de Single Sign On?

Vanuit het huidige HIS is het mogelijk om direct door te klikken naar Boards. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Single Sign On (SSO). Er dient eenmalig ingelogd te worden met het e-mailadres en wachtwoord waarmee de gebruiker ook inlogt in Boards. Hierna is de koppeling voor de gebruiker tot stand gebracht en gaat het voortaan zonder in te loggen.

Hoe activeer je SSO?

  • Medicom – de SSO bevindt zich als ‘tegel’ op het Zorgplein en heet ‘Caresharing’.
  • MicroHIS – meer over de SSO met MicroHIS is hier te vinden

Contact
Contact