In maart 2025 stapten de eerste huisartspraktijken in de regio Amstelland over op het HIS van HealthConnected. Inmiddels zijn we een paar maanden verder. Tijd om de balans op te maken: welke voordelen ervaren huisartsen, waar lopen ze tegenaan, en wat kunnen praktijken in de toekomst nog verwachten? We spraken enkele huisartsen en delen graag hun ervaringen en tips met jullie.
Het patiëntdossier altijd in beeld
Meerdere huisartsen geven aan dat het prettig is dat je het volledige patiëntdossier kunt blijven inzien tijdens het verwerken van post. In het oude systeem moest je steeds terugklikken naar het dossier als je iets wilde controleren. Nu kun je alles op één scherm open houden. Geen heen-en-weer geklik meer, maar overzicht en snelheid.
Sneller en slimmer medicatie voorschrijven
Ook op het gebied van medicatie zien huisartsen voordelen. Het HIS bevat namelijk een integratie met Prescriptor, een integratie die adviezen geeft op basis van NHG-richtlijnen en patiëntgegevens. Hierdoor wordt bijvoorbeeld medicatie die je niet mag voorschrijven bij een patiënt niet eens getoond. In het begin kun je misschien even schrikken van de hoeveelheid informatie op je scherm, maar als je weet hoe je de tool moet gebruiken is het echt fantastisch. Een huisarts vertelt enthousiast:
Zelfs medicatie voorschrijven vind ik nu leuk!
Nieuwe medewerkers sneller ingewerkt
Alle huisartsen die we spraken, zijn het erover eens: nieuwe medewerkers hebben het systeem snel onder de knie. Het HIS is overzichtelijk en intuïtief. Dat is zo fijn, want dat scheelt enorm veel inwerktijd, waardoor nieuwe collega’s sneller volledig mee kunnen draaien in de praktijk.
Klein maar fijn
Naast de grote voordelen ervaren huisartsen ook veel kleinere verbeteringen in hun dagelijkse werk. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen inzien van het patiëntdossier direct vanuit een agenda-afspraak, het volledige dossier kunnen bekijken tijdens een e-consult, of oude labuitslagen eenvoudig naast nieuwe labuitslagen kunnen openen. Het zijn misschien kleine veranderingen, maar ze zorgen samen voor veel tijdwinst en gemak.
Veel weten het niet, maar het is mogelijk om een Excel bestand uit te draaien en deze te gebruiken voor het oproepen van patiënten. Je moet alleen even weten hoe je dit moet doen. Door patiënten een label te geven kun je binnen je patiëntenpopulatie een query draaien op deze labels, je maakt hier je gewenste selectie en kunt deze selectie vervolgens exporteren als een Excel bestand. Wil je weten hoe je dit het beste kunt doen? Neem contact op met Miranda Mandjes en zij legt het je haarfijn uit.
Toch is niet iedereen volledig tevreden. Sommige huisartsen ervaren dat ze juist méér moeten klikken, of vinden het systeem nog niet helemaal af. Het blijft tenslotte een nieuwe omgeving, waar gewenning en doorontwikkeling nodig zijn.
Met HealthConnected zijn afspraken gemaakt om de doorontwikkeling van het HIS prioriteit te geven. Vanaf september worden er drie regionale, online gebruikersbijeenkomsten georganiseerd. De uitkomsten hiervan worden gebundeld in een wensenlijst, die besproken wordt met de CMIO’s. Daarnaast komt de CMIO-adviesraad van HealthConnected drie keer per jaar bijeen om de ontwikkelprioriteiten voor de komende vier maanden vast te stellen.
Ook zijn er gesprekken met andere regionale organisaties over het gebruik van het HIS, zodat we gezamenlijk kunnen optrekken in de doorontwikkeling. Verder is er een ontwikkel-roadmap opgesteld met de ontwikkelwensen. Deze wensen en de status hiervan worden continu afgestemd met HealthConnected. Hierbij hebben de HIS-AIS-uitwisselingen hoogste prioriteit.
Blijf op de hoogte of stel je vragen tijdens de HIS Stay Connected online bijeenkomsten die één keer per maand zullen gaan plaatsvinden vanaf september. Het doel van deze bijeenkomsten is om HIS gebruikers de gelegenheid te geven vragen te stellen aan HealthConnected en meer inzicht te krijgen.
Heb je wensen of ideeën? Dan kun je deze doorgeven via het contactformulier van AmstellandConnected of via de helpdesk van HealthConnected. De status van lopende ontwikkelingen zal vanuit Amstelland Zorg inzichtelijk worden gemaakt.
Probeer in ieder geval zoveel mogelijk medewerkers aanwezig te hebben tijdens de week van livegang en de agenda’s niet te vol te plannen. Zo kan iedereen zijn vragen stellen en het systeem sneller onder de knie krijgen. Ook worden de volgende 4 handige tips gegeven:
Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen of opmerkingen? Laat het ons weten door te mailen naar ict@amstellandzorg.nl.