De implementatie van het HIS van HealthConnected voor MicroHIS-praktijken is verdeeld in vier clusters:
Contract HIS
In januari 2025 hebben de praktijkhouders het contract voor het HIS van HealthConnected ontvangen. Dit contract is gebaseerd op een raamovereenkomst die Amstelland Zorg met HealthConnected heeft opgesteld en is door onze jurist goedgekeurd. Net als bij het NIS wordt dit contract digitaal verstuurd en dient het ook digitaal ondertekend te worden.
Intakegesprek
HealthConnected neemt drie maanden voor de livegang contact op met de praktijk voor een intakegesprek met de praktijkhouder, praktijkmanager en, indien mogelijk, de digicoach. Dit gesprek duurt circa 1 uur. Ter voorbereiding is het handig om diverse gegevens, zoals URI-nummers en KvK-gegevens, te verzamelen. Daarnaast worden de huidige manier van factureren en het migratieproces besproken.
Proefconversie
Vier weken voor de livegang moet MicroHIS een proefextractie aanleveren aan HealthConnected. Hieruit wordt een proefconversie gedaan. Deze conversie wordt in de praktijk besproken.
Trainingen voor de medewerkers
Twee tot drie weken voor de livegang krijgen de praktijkmedewerkers een scholing. Alle medewerkers ontvangen in deze periode toegang tot een testomgeving van het HIS. Er vindt een aparte scholing plaats rondom agendabeheer en de financiële module.
Ter informatie: alle bestaande agenda’s worden overgezet naar het nieuwe HIS.
Conversie
Op de vrijdag voorafgaand de livegang start de conversie van je huidige HIS naar het HIS van HealthConnected. Om het proces goed te laten verlopen, is het van belang dat de praktijk om 12:00 uur sluit en ’s middags alleen bereikbaar is voor spoedgevallen. Alle aanpassingen die na de eindextractie in het HIS worden gemaakt, worden niet geconverteerd naar het HIS van HealthConnected en moeten handmatig worden ingevoerd.
Livegang
De livegang vindt plaats voor het spreekuur. Wel wordt geadviseerd om wat minder afspraken in te plannen dan gebruikelijk. Tijdens de eerste twee tot drie dagen dat het HIS van HealthConnected live is, is er een medewerker van HealthConnected aanwezig om te ondersteunen.
Voor de praktijken uit cluster 1 en 2 worden er scholingen aangeboden over het werken in het HIS, agendabeheer en de financiële module. Bekijk de pagina ‘Scholingen‘ voor meer informatie.
Voor het elektronisch delen van medische gegevens is de uitdrukkelijke toestemming van de patiënt nodig. Op dit moment gebeurt dat via verschillende systemen – en soms zelfs nog handmatig. Alle praktijken in Nederland stappen over op Mitz, en momenteel is de regio Amsterdam en Amstelland aan de beurt voor de migratie. Mitz is een gemeenschappelijke dienst voor zorgaanbieders die toestemmingen regelt voor regionale of landelijke gegevensuitwisseling.
Om de migratie naar Mitz plaats te laten vinden, moeten er drie overeenkomsten getekend worden.
Om ervoor te zorgen dat het patiëntenportaal Uw Zorg Online (UZO) toegankelijk blijft voor patiënten na de migratie naar het HIS van HealthConnected, is het belangrijk dat DigiD als inlogmethode is geïmplementeerd. Met DigiD kunnen patiënten veilig en betrouwbaar inloggen. Alle UZO-praktijken hebben hier recent een mailing van Uw Zorg Online over ontvangen.
De implementatiekosten worden vergoed door Amstelland Zorg. Heb je deze kosten al betaald? Stuur dan je factuur naar admin@amstellandzorg.nl om de kosten te declareren. De maandelijkse abonnementskosten van €10,- zijn voor rekening van de praktijk.
Wanneer een patiënt inlogt via DigiD, kan hij of zij gebruikmaken van de DigiD-app of een verificatiecode via SMS. Aan deze inlogmethode zijn geen extra SMS-kosten verbonden voor de praktijk.
In een gezondheidscentrum kunnen er twee situaties voordoen:
Bekijk voor meer informatie en de link naar de Store op de kennisbank van UZO.